Az első modul

Nos, túl is vagyok az első modulon. :)

Megpróbálom az elején kezdeni. Miután regisztráltam az oldalon, kaptam hozzáférést a tefl.hu saját platformjához, amin elérhető a tananyag PDF formátumban. 6 modulból áll a képzés, az első amit én most megcsináltam az Introduction to teaching. Ahogy a neve is sugallja, ez valóban egy bevezetés, "bemelegítés" a képzés megalapozásához.



Az anyag körülbelül 20 oldal lehetett, kellemesen és érthetően voltak taglalva a gondolatok. Először fel kell idézni, hogy neked személy szerint, milyen élményeid voltak a korábbi tanáraidról. Ki volt a legjobb, ki a volt a legrosszabb? Miért? Te miben akarsz hasonlítani rájuk és miben nem? Ezek bármennyire is egyszerű, de nagyon jó kérdések. A saját tapasztalatainkból vonhatjuk le a legjobb konzekvenciát. Hiszen az egyéniségünk nagy része, az általunk látott mintákon alapul (szülők, barátok stb.). Így nyilván a tanárok is hagytak bennünk nyomott (mintát) a tanulmányaink során. Már most a legelején jó letisztázni, hogy melyik mintát érdemes követni.

Két csoportba sorolhattam az általam jónak és rossznak tartott jellemvonásokat, amelyet egy tanár birtokolhat. Majd egy kis self-analysis következik: én a pozitív tulajdonságok közül melyikkel rendelkezem, mi az amit fejlesztenem kell, illetve a negatív tulajdonságok közül, mi az amit érdemes leépíteni.

Az anyag beszél még arról, milyen a jó tanár, milyen változatos szerepköre van, hogyan állhat helyt ennyi területen. Miért kell megközelíthetőnek és barátságosnak lennie, ugyanakkor hogyan érheti el, hogy a tanítványai így is tiszteljék és komolyan vegyék.

A fejezet ezután már áttér a tanulás pszichológiájára. Milyen dolgokra van szükség a tanár, a diák illetve az őket körülvevő környezet szempontjából, hogy a tanulási folyamat (Cycle of learning) a lehető legjobban megvalósuljon. Ha esetleg a diáknál vagy a környezetben nem áll rendelkezésre valami, hogyan tud változtatni az oktató ezeken a tényezőkön és hogyan tud megfelelő körülményeket teremteni, vagy a diáknál gondolkodásbeli változást elérni.



Illetve természetesen az oktatónak is sok mindenre kell figyelnie, hogy az oktatás érdekes és gyakorlatias legyen. Szót ejt a testbeszédről, gesztusokról, a hanghordozásról, modulációkról és még sorolhatnám.

Végül a Tanulás 10 alapelvével (10 basic principles of learning) zárja a modult. Ami nagyszerűen összegzi a tanultakat.

Az első modul megfelelő áttanulmányozása után egy rövid word dokumentumot küldtem az oktatómnak, a tananyagban feltett kérdésekre az én gondolataimat, válaszaimat. Jónak tartam ezt a fajta visszacsatolást, ugyanis érződik, hogy nem szájbarágósan akarják megtanítani veled az adott részt, aztán pedig "kikérdezni", hanem gondolkodásra, egyéni vélemény megfogalmazására ösztönöznek. Ez egy oktatónál létkérdés, illetve az is, hogy utána ennek szellemében tanítson: gondolkodásra és az összefüggések meglátására ösztönözzön.

Már meg is kaptam a pozitív visszajelzést a tutortól, így folytatom a második modullal. :) Hamarosan arról is beszámolok.




Comments

Popular Posts