A második modul

Mivel mostanában elég sok munkám volt, mostanra végeztem a második résszel. A kezdeti bemelegítés után, itt már a dolgok közepébe vágtunk. Sok izgalmas, összetett feladat volt.

A unit szokás szerint egy rövid, bátorító videóval kezdődött, amin a képzés oktatója elmondta a Unit célját ami az óratervezés (lesson planning), illetve az óravázlat elkészítése.

A 30 oldalas tananyag minden mondata ebben a tekintetben adott át új információkat és segített, hogy átlássam a céltudatos óratervezés fontosságát és megfelelő óravázlat elkészítésének metódusát.



A jó óraterv, tulajdonképpen 5 lépésből áll, a jó óra pedig ezeknek a lépéseknek a követéséből:

Introduction
(bevezetés): Itt tulajdonképpen az oktató megnyitja az órát, ráhangolja a diákokat a témára, felvázolja miről lesz szó, mi az óra célja (aim). Illetve itt szokott helyet kapni az ún. warmer, amivel "bemelegítünk" az órára.

Presentation (bemutató): Itt még a tanáron van a hangsúly, röviden és átfogóan bemutatja az új anyagrészt. Egy modellt / mintát ad a diákoknak, mi az amit tőlük vár. A hangsúly mindenképp azon van, hogy nem csak elmondja, hanem be is mutatja, prezentálja.

Practice (gyakorlás): Most, hogy a diákok tudják, mi a feladat és hogyan hajtsák végre helyesen, jön a jól ismert mondás: Gyakorolj, gyakorolj és gyakorolj! Természetesen, az oktató nem hagyja magukra őket, figyelemmel kíséri a gyakorlás menetét és ahol kell segít korrigálni. 

Production (alkotás): Ha már kellően be van gyakorolva az adott anyagrész, már sokkal kötetlenebbül, szabadabban lehet használni, az elsajátított új ismereteket. Így ebben a stádiumban a diákok már sokkal függetlenebbül hozhatnak létre mondatokat, párbeszédeket és így tovább. Célszerű párban, együtt dolgozniuk az oktató irányításával és felügyeletével.

Conclusion (konklúzió, lezárás): Az óra befejező része. Ekkor a tanár felidézi, miről is volt szó, milyen új ismereteket sajátítottak el a diákok. Figyelemfelkeltésként fontos utalni a következő óra anyagára, összekapcsolva azt a jelenlegi órával. Egyúttal megdicsérheti a diákjait a jó munkáért.

Ezeket a pontokat természetesen részletesebben tárgyalja a tananyag én csak dióhéjban szedtem össze. Néhány oldallal később, a tananyagban szerepel egy üres óravázlat, majd pedig egy kitöltött. A tananyag végére érve megkaptam az első alkotói munkámat: a minta alapján megírni két önálló óravázlatot. Az egyik témám az utazás / nyaralás volt, míg a másik az iskola tantárgyak.



Miután átküldtem az oktatónak, rövidesen pozitív visszajelzést kaptam, néhány építő jellegű tanáccsal és észrevétellel. Ez alapján pedig elkészíthettem az első órámat. Bár lecsengőben van a koronavírus, én még mindig a biztosra megyek, így barátaimmal online, Zoom-on keresztül rögzítettük az anyagot. A Zoom különösen alkalmas erre - akár most a tanfolyamra, akár később a valódi munkára -, mert rengeteg olyan interaktív lehetőség rejlik benne (képernyő megosztás, whiteboard, vetítés stb.) amely által maximális, tantermi élményt lehet nyújtani.



Az órafelvételt átküldtem az oktatónak, aki már másnap reagált is. Elégedett volt az elkészült anyaggal, néhány tanácsot adott a későbbi órák elkészítésével kapcsolatban. Így mivel sikeresen teljesítettem a második részt, hozzáférést kaptam a harmadik modulhoz. Kíváncsian várom, milyen újabb ismereteket kapok az angol oktatói munkáról! :)

Comments

Popular Posts